terug

2020-12-14

Laatste updates van de Ferrero Groep over haar beloftes omtrent verpakkingen voor 2025


• Nutella bundelt krachten met Loop en Carrefour voor een nieuwe pilot gericht op hergebruik.
• Nadat Ferrero vorig jaar de New Plastics Economy Global Commitment van de Ellen Mac MacArthur Foundation en UNEP ondertekende, is zij nu lid van de Foundation en neemt zij deel aan het New Plastics Economy (NPEC) Initiative.
• De R&D afdeling van Ferrero ontwikkelt een nieuwe recyclebare verpakking voor Kinder Happy Hippo.
• Ferrero sluit zich aan bij de 4evergeen alliantie en promoot verpakkingen op basis van vezels.


Luxemburg, 14 december 2020, de Ferrero Groep deelt haar laatste update over haar belofte om tegen 2025 100% van de verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken. Deze update bevat een reeks nieuwe activiteiten en samenwerkingen, waaronder Nutella die haar krachten bundelt met Loop en Carrefour in Parijs (Frankrijk) voor een nieuwe pilot gericht op hergebruik in 10 winkels, Ferrero die lid wordt van de Ellen MacArthur Foundation – deelnemer aan het New Plastics Economy (NPEC) Initiative -, evenals een nieuwe recyclebare verpakking voor Kinder Happy Hippo en een nieuwe alliantie met 4evergreen.

Nutella bundelt krachten met Loop en Carrefour
Nutella heeft haar krachten gebundeld met Loop – het toonaangevende platform voor hergebruik - en Carrefour voor een pilotstudie gericht op hergebruik in Parijs, Frankrijk. Via deze nieuwe regeling kan het winkelend publiek een herbruikbare Nutella pot kopen in één van de 10 pilotwinkels en op de website van Carrefour. Hiervoor betalen zij een borg. Carrefour zal de lege potten ophalen, wassen en hergebruiken.

Ferrero’s interne ontwerpteam werkte nauw samen met experts van Loop om de nieuwe pilot Nutella pot, de eerste in zijn soort, te ontwikkelen volgens de benodigde criteria voor hergebruik. Het resultaat van deze samenwerking is een speciaal ontworpen pot die duurzaam, veilig en hygiënisch is. De pot is voorzien van een label en verzegeling die gemakkelijk verwijderd kunnen worden tijdens het wassen.

In heel Frankrijk zijn inzamelprogramma’s beschikbaar voor consumenten om de huidige glazen Nutella potten en plastic doppen te recyclen. Via deze pilot zullen Ferrero, Loop en andere toonaangevende merken kunnen testen welke voordelen het hergebruiksplatform als collectief model kan bieden, zowel vanuit operationeel als consumentenperspectief.

Deelname aan het New Plastics Economy Initiative
Na ondertekening van het New Plastics Economy Global Commitment in 2019, geleid door de Ellen MacArthur Foundation en de UN Environment (UNEP), is Ferrero nu lid geworden van de Ellen MacArthur Foundation, die deelneemt aan het New Plastics Economy Initiative. Ferrero sluit zich aan bij een groep van toonaangevende bedrijven uit de hele plasticketen. Deze bedrijven zetten zich allemaal in voor een gemeenschappelijke visie van een circulaire economie voor plastic, waarin plastic nooit afval of vervuiling wordt. Deelname aan het New Plastics Economy Initiative is een belangrijke stap in Ferrero’s streven om tegen 2025 100% van de verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken.

De sleutel tot het New Plastics Economy Initiative is de samenwerking tussen bedrijven in de waardeketen, gericht op het ontwikkelen van oplossingen op maat. Ferrero zal een actieve rol spelen in het New Plastics Economy Initiative, waarbij zij gaat werken aan gezamenlijke R&D- en innovatieprojecten, waaronder inspanningen om de overgang naar een circulaire economie voor plastic te blijven stimuleren. Meer informatie vindt u op: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/our-work/activities/new-plastics-economy

Nieuwe recyclebare verpakking voor Kinder Happy Hippo
De R&D afdeling van Ferrero heeft een nieuwe recyclebare verpakking voor Kinder Happy Hippo ontwikkeld. De nieuwe verpakking voldoet aan de CEFLEX-recyclebaarheidsrichtlijnen voor flexibele folies en heeft een verbeterd recyclebaarheidsprofiel. De verpakking is voorzien van een nieuwe polypropyleen mono-materiaalstructuur, die de noodzakelijke productbescherming biedt.

Ferrero sluit zich aan bij de 4evergeen alliantie en promoot verpakkingen op basis van vezels
Ferrero heeft zich aangesloten bij de 4evergeen alliantie. De alliantie heeft als doel om de bijdrage van verpakkingen op basis van vezels te stimuleren binnen een circulaire en duurzame economie, die het klimaat en milieu zo min mogelijk belast. Via de 4evergreen alliantie zal Ferrero in contact komen met leden van de industrie uit de hele waardeketen van vezelverpakkingen: van papier- en kartonproducenten en verwerkers van verpakkingen, tot merkeigenaars en detailhandelaars, technologie- en materiaalleveranciers, en afvalsorteerders en -inzamelaars.

“Wij blijven goede vorderingen maken richting ons streven om tegen 2025 100% van onze verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken. Ik ben erg blij dat ik een nieuw samenwerkingsverband met Loop en Carrefour voor Nutella kan aankondigen en dat Ferrero lid is geworden van de Ellen MacArthur Foundation, deelnemer aan het New Plastics Economy (NPEC) Initiative. We kijken ernaar uit ernaar om samen met de andere deelnemers actie te ondernemen en innovatie te bevorderen. De nieuwe recyclebare verpakking van Kinder Happy Hippo en de alliantie met 4evergeen zijn belangrijke stappen voorwaarts die onze belofte om samen te werken onderstrepen en we kijken ernaar uit om binnenkort verdere updates over onze vooruitgang te delen”, zei Fabio Mora, Global Packaging Director van de Ferrero Groep.

PERSCONTACT