Ferrero Nederland – Onze geschiedenis

VAN DE ITALIAANSE GEBOORTEGROND NAAR NEDERLAND

 
De wortels van het bedrijf: een gedreven banketbakker en een legendarisch product

Het bedrijf Ferrero werd in 1946 opgericht in het Piëmontese Alba, in het noordwesten van Italië. De grondlegger van het bedrijf was Pietro Ferrero, een gedreven banketbakker die een recept ontwikkelde op basis van hazelnoten en cacao. De befaamde chocoladepasta Nutella was geboren!

Het product kende meteen een ongekend succes. De voertuigen waarop de naam Ferrero prijkte en heel Italië doorkruisten, waren een van de duidelijkst zichtbare kenmerken van de enorme groei van het familiebedrijf.

In 1949 volgde Michele Ferrero zijn vader op. Dankzij hem kent het bedrijf nu al ruim 60 jaar lang een overweldigende groei.

Innoveren om te groeien

De Ferrero-groep heeft haar ontwikkeling vooral te danken aan het grote leiderstalent van Michele Ferrero. Zijn wens om met hypermoderne ideeën nieuwe producten vorm te geven, heeft een revolutie teweeggebracht in de eetgewoonten van miljoenen consumenten.

Steunend op zijn intuïtie en creativiteit ontwikkelde Michele Ferrero voortdurend nieuwe producten: het ene nog innovatiever dan het andere. Na de beroemde chocoladepasta Nutella bracht hij in 1956 Mon Chéri op de markt. Die twee merken alleen al lagen ten grondslag aan de gigantische naamsbekendheid die Ferrero ook vandaag nog geniet. In 1968 werd het merk Kinder geïntroduceerd, met Kinder Chocolade. Een jaar later deed Ferrero met Tic Tac zijn intrede op de markt van de meeneemsnoep. Later volgden andere merken, zoals Kinder Surprise, Ferrero Rocher en Kinder Bueno.

Michele Ferrero was bovendien niet alleen ontzettend creatief, maar ook een goede zakenman. Dankzij de onophoudelijke, efficiënte samenwerking met zijn vrouw Maria Franca slaagde hij erin om na de Tweede Wereldoorlog als eerste Italiaanse suikerwarenfabrikant productievestigingen en kantoren te openen in het buitenland, waardoor Ferrero uitgroeide van een bedrijf tot een heuse internationale bedrijvengroep.

Het verhaal van Ferrero ligt nu in de handen van de derde generatie. Pietro en Giovanni Ferrero, de zonen van Michele en Maria Franca, stonden als algemeen directeurs meer dan tien jaar lang samen aan het hoofd van het bedrijf. In april 2011 overleed Pietro Ferrero op tragische wijze in Zuid-Afrika, waar hij deelnam aan een humanitaire missie. Hij werkte er aan een project dat hij vol inspiratie en gedrevenheid leidde, en dat erop gericht was de sociale ondernemingen nieuw leven in te blazen.

Vandaag wordt het bedrijf nog steeds met succes geleid door Giovanni Ferrero. Het is zijn wens om nog ambitieuzere doelen te bereiken, en ervoor te zorgen dat het bedrijf de inspiratie en motivatie behoudt waar zijn ouders en zijn broer zoveel waarde aan hechtten. De bedrijfsstructuur is nog steeds gebaseerd op stevige familiewaarden, net zoals dat in het verleden het geval was.

Kortom, achter het merk, de omzet en de groei van deze multinational schuilt het verhaal van een briljante en wilskrachtige familie uit Piëmont, die de buitengewone kracht voor de groei van het bedrijf put uit het motto van de Ferrero-stichting: ‘werken, creëren, geven’.

Een geslaagde vestiging in Nederland

Met het oog op uitbreiding in Europa, besloot Ferrero in 1963 Mon Chéri in Nederland te introduceren, gevolgd door Nutella in 1965, en Tic Tac en Kinder Surprise in 1978.

In lijn met deze strategische visie werd in 1981 een vestiging in Hilversum geopend. Op die manier konden de vertegenwoordigers hun klanten beter bedienen en was Ferrero verzekerd van een goede kennis van haar afzetmarkt.

Daarna werden andere producten gelanceerd, zoals Ferrero Rocher in 1984, Kinder Chocolade in 1988 en vele andere merken die nu nog steeds bekend zijn.

In 2007 verhuisde het Nederlandse hoofdkantoor naar Breda.
Ferrero Nederland – Onze geschiedenis