Belangrijke cijfers

Groei van de Groep in 2016/2017

EEN MONDIALE REALITEIT

Ferrero Groep accordeert geconsolideerde jaarrekening, met een omzet van EUR 10,5 miljard, over het boekjaar eindigend op 31 augustus 2017

Ferrero International S.A., de moedermaatschappij van de Ferrero Groep, heeft de geconsolideerde jaarrekening van de Groep over het boekjaar eindigend op 31 augustus 2017, goedgekeurd. Op die datum consolideerde de Groep 91 bedrijven wereldwijd en 23 fabrieken. De producten van de Groep zijn direct of via geautoriseerde distributeurs verkrijgbaar in meer dan 170 landen.

Ondanks de algemene onzekerheid en de uitdagingen en trends in de sector, heeft de Groep haar prestaties in het boekjaar 2016/2017 kunnen consolideren en bevestigen. De Ferrero Groep heeft de investering in haar iconische merken voortgezet, hoge bedrijfsopbrengsten gehandhaafd en de interne R&D-activiteiten versterkt.

De Groep, met dhr. Giovanni Ferrero als Executive Chairman and dhr. Lapo Civiletti als CEO, sloot het financiële jaar af met een geconsolideerde omzet van EUR 10,5 miljard, een groei van 1,5% in vergelijking met het jaar daarvoor, waarin de geconsolideerde omzet EUR 10,3 miljard bedroeg.

De verkoop van afgewerkte producten steeg met 2,2% (2,5% bij constante wisselkoersen), dankzij Europese markten zoals Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Oost-Europese landen, terwijl Italië en Frankrijk gelijk bleven. In de Amerikaanse landen, zagen de VS, Canada en Mexico een grotere stijging van de netto omzet.

GOEDE PRODUCTEN, GOEDE RESULTATEN

De producten die het meest aan de netto verkoop van afgewerkte producten bijdroegen waren NUTELLA®, Ferrero Rocher, Kinder Surprise, Kinder Joy, Kinder Bueno en Tic Tac.

Het gemiddelde personeelsbestand van de Groep in 2016/2017 bedroeg 30.305 medewerkers, een toename t.o.v. 29.206 in 2015/2016. Op 31 augustus 2017 stond de teller op 34.543 werknemers, in vergelijking met 32.990 op 31 augustus 2016.

VERBETERING EN GROEI

De Groep bleef ook dit jaar investeren in het verbeteren en uitbreiden van haar fabrieken, installaties en uitrusting in overeenstemming met haar commerciële en sociale verplichtingen, en constante toepassing van haar bedrijfsstrategieën. De belangrijkste bedrijfsstrategieën hebben geleid tot verbeteringen in de kwaliteit en het concurrentievermogen van het productportfolio, terwijl er veel aandacht werd besteed aan productversheid, voedselveiligheid en het milieu, onderwerpen die de Ferrero Groep hoog in het vaandel draagt.

Tijdens het boekjaar 2016/2017 heeft de Groep ook de verwerving van Fannie May Confection Brands, Inc. en de Harry Londen chocolademerken van 1-800-FLOWERS.com, Inc. voltooid. Het samengaan van Ferrero en Fannie May vertegenwoordigt een belangrijke strategische en culturele samenwerking, gebaseerd op een lange familiegeschiedenis en hoogwaardige merken.

De Groep zette haar technologische ontwikkelingsstrategie voort door de uitbreiding van haar productiecapaciteit met een totale investering van EUR 744 miljoen (in vergelijking met EUR 631 miljoen in het voorgaande jaar). Van het totale bedrag van de investeringen was het belangrijkste deel gericht op materiële vaste activa (EUR 660 miljoen, in vergelijking met EUR 552 miljoen in het voorgaande jaar), hoofdzakelijk in Italië, Duitsland, Polen, Canada en Luxemburg.