terug

2015-04-29

DE FERRERO GROEP OP EXPO MILANO 2015: WAARDEN DELEN OM WAARDE TE CREËREN

DE FERRERO GROEP OP EXPO MILANO 2015: WAARDEN DELEN OM WAARDE TE CREËREN

De Ferrero Groep presenteert zijn wereldwijde MVO-initiatieven op het gebied van innovatie en de zorg voor mens en milieu.

De Ferrero Groep neemt als ‘Confectionery Specialties Official Partner’ deel aan Expo Milano 2015, de universele wereldtentoonstelling met het thema Voedsel voor de planeet, energie voor het leven. Op verschillende locaties van Expo presenteert Ferrero zijn initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De inzet voor topkwaliteit en innovatie, heldere communicatie, de zorg voor mensen die hebben bijgedragen aan en nog steeds bijdragen aan de geschiedenis van de Groep, de steun aan lokale gemeenschappen, de promotie van een actieve levensstijl onder jongeren en de nauwe betrokkenheid bij duurzame landbouwpraktijken en de bescherming van het milieu.

“We zijn blij deel uit te mogen maken van Expo Milano 2015", aldus Giovanni Ferrero, CEO van de Ferrero Groep. "Deze tentoonstelling is een uitstekende gelegenheid om alle belanghebbenden, organisaties, de samenleving en de zakenwereld te betrekken bij onderwerpen die van cruciaal belang zijn voor onze toekomst en onze planeet. Met onze aanwezigheid hier en met onze MVO-activiteiten overal ter wereld willen we een bijdrage leveren aan de bevordering van een duurzaam bedrijfsmodel voor het milieu en voor de gemeenschappen waarin we actief zijn."

“Onze visie is dat je zonder gemeenschappelijke waarden, geen blijvende waarde kunt creëren die ten goede komt aan de gemeenschap", gaat Giovanni Ferrero verder. “We hanteren het erkende Ferrero-model, dat de sociale verhoudingen tussen kapitaal en werk verandert. Er ontstaat een wisselwerking waarbij deze aspecten een gunstige invloed op elkaar uitoefenen. Een systeem dat is verankerd in het gebied, dat verrijking kan creëren en verspreiden. De fabriek dient de mens, de mens niet de fabriek. Een denk- en werkwijze waarbij sociale aspecten voorop staan en de winst pas later komt.”

"Door deelname aan Expo 2015 levert de Ferrero Groep een grote bijdrage aan de ervaring van bezoekers van dit unieke evenement", zegt Giuseppe Sala, CEO van Expo 2015. "Ferrero is overal op het Expo-terrein aanwezig met evenementen die van groot belang zijn en interessant zijn voor met name jonge kinderen, studenten, docenten en gezinnen, de kern van de 20 miljoen verwachte bezoekers. In dit opzicht worden de universele waarden en inhoud van Expo 2015 verrijkt door Ferrero als een ware wereldwijde leider in de zoetwarensector die maatschappelijk verantwoord ondernemen al sinds het begin als een fundamenteel element van zijn cultuur en strategie beschouwt."

De MVO-strategie van Ferrero vormt het hart van het Expo-verhaal en richt zich op de grootste zorg voor de mens en het milieu:

De mens
• Voor Ferrero is de vertrouwensrelatie met consumenten altijd een belangrijk uitgangspunt geweest. De wensen van de klant staan dan ook centraal. Dit is dagelijks te zien in de grote zorg waarmee de allerbeste ingrediënten worden geselecteerd, in de gegarandeerde productinnovatie, de kwaliteit, de versheid, de kleine porties en de heldere communicatie van de Groep.
• Vanaf het allereerste begin is Ferrero sterk begaan met de behoeften van mensen die hebben bijgedragen aan en nog steeds bijdragen aan de geschiedenis van de Groep en met het welzijn van de lokale gemeenschappen waarin de Groep actief is. De Ferrero Groep heeft dan ook diverse initiatieven, zoals de Ferrero Foundation, de Sociale Ondernemingen van Ferrero en Kinder+Sport, het programma dat een actieve levensstijl promoot.

Het milieu
• Ferrero is nauw betrokken bij de ontwikkeling van duurzame landbouwpraktijken. Binnen dit kader heeft de Groep een eigen programma met de naam Ferrero Farming Values, dat alle maatschappelijk verantwoorde activiteiten van Ferrero binnen de toeleveringsketen van grondstoffen omvat.
• In de strategie voor 2020 heeft de Groep duidelijke doelen gesteld met betrekking tot thema's zoals het beperken van de CO2-uitstoot, het gebruik van verpakkingsmateriaal gemaakt van hernieuwbare bronnen en de implementatie van een wereldwijd actieplan met betrekking tot energiebesparing.

Bezoekers kunnen het verhaal van Ferrero ontdekken in de "Search for Balance-hal", die in samenwerking met Expo is gerealiseerd. Deze hal bevindt zich bij de hoofdingang, bij Area Zero, de eerste stap van de route van de Verenigde Naties door Expo Milano 2015. Daarnaast zijn er zeven multimediatorens met de namen Excellence and Sustainability in Raw Materials, Ferrero Foundation, Ferrero Social Enterprises, Kinder, Nutella, Ferrero Rocher en Tic Tac. Er is een gedeelte dat is gewijd aan Kinder+Sport, uitgevoerd in samenwerking met het Italiaanse Ministerie van Onderwijs, Universiteiten en Onderzoek en het Italiaanse Nationale Olympische Comité, waar bezoekers de missie en doelen van dit project kunnen ontdekken.
Daarnaast is er een Nutella Concept Bar in samenwerking met Eataly, de fabrikant van Italiaanse producten met wie Ferrero het geloof deelt in producten van topkwaliteit geïnspireerd door een rijke familietraditie. Bovendien zal de Ferrero Groep tijdens de 184 dagen van Expo diverse evenementen organiseren, waaronder de presentatie van het zesde MVO-rapport van de Groep.

Tot slot blijven de primaire stellages die worden gebruikt voor Expo Milano 2015 ook na de beurs waarde creëren: ze worden hergebruikt voor de bouw van een school of opleidingscentrum in een van de gemeenschappen waarin Ferrero actief is.

PERSCONTACT