Het verhaal van de Ferrero Groep en zijn missie

Van de eerste stappen tot een wereldwijd succes

HET VERHAAL VAN EEN FAMILIE

De geschiedenis van de Ferrero Groep, dat zich in zijn derde generatie bevindt, is een succesverhaal waarin de ontwikkeling van een multinationaal bedrijf een perfecte combinatie vormt met het verleden, het heden en de toekomst van een volhardende familie uit de Italiaanse regio Piemonte.

HET BEGIN IN ALBA EN DE JAREN DAARNA


We moeten terug naar de jaren 40 van de vorige eeuw om de wortels van dit succes te achterhalen. In deze jaren transformeerden Piera en Pietro, de ouders van Michele, een patisserie tot een fabriek. De Ferrero-familie was de eerste Italiaanse fabrikant na de Tweede Wereldoorlog die productielocaties en -kantoren in het buitenland opende in de zoetwarenbranche. Hiermee veranderde het bedrijf in een echte internationale Groep. Deze eerste en bepalende stappen vonden plaats dankzij de producten die waren “uitgevonden” door Pietro Ferrero en zijn toen erg jonge zoon Michele. Een andere succesfactor was het effectieve verkoopnetwerk dat werd opgezet door Giovanni, Pietro’s broer, die in 1949 overleed.

EEN WERELDWIJD SUCCES


Volgend op het succes van het bedrijf in Italië besloot Michele Ferrero ook in het buitenland te gaan produceren. In 1956 werd een grote fabriek in Duitsland geopend, en enige tijd later een fabriek in Frankrijk. Het was de voorbode van een snelle uitbreiding van Ferrero in Europa, met de vestiging van commerciële kantoren en productiecentra in België, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje. In de decennia daarna gaat Ferrero mondiaal, met bedrijven en fabrieken in Noord- en Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië, Oost-Europa, Afrika, Australië; en, meer recent, in Turkije, Mexico en China.

VAN GROTE IDEEËN NAAR CULTUURICONEN

DE EERSTE ACQUISITIES


In 2015 begon Ferrero aan een nieuw tijdperk voor het bedrijf door twee belangrijke acquisities. In maart verkreeg het bedrijf de definitieve goedkeuring voor het starten van het integratieproces met Oltan (verder gegaan als Ferrero Findik) , het leidende bedrijf op het gebied van het oogsten, roosteren en verhandelen van hazelnoten in Turkije. De tweede acquisitie, in augustus, was Thorntons, de chocolade- en zoetwarenfabriek, die in 1911 werd opgericht in het Verenigd Koninkrijk. Thorntons, dat meer dan 3.300 mensen in dienst heeft, maakt nu deel uit van onze uitgebreide familie. Beide hebben we een rijke familiegeschiedenis en delen we een sterke toewijding om klanten te verblijden met hoogwaardige, premium zoetwarenproducten.

DE MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID VAN DE GROEP

Ferrero wordt nu qua reputatie voortdurend gerekend tot de top bedrijven in de wereld. Dit is ongetwijfeld ook het gevolg van de initiatieven van de Groep op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. Deze worden samengevat in de MVO-strategie van Ferrero, die is gericht op de hoogste kwaliteit en innovatie, heldere communicatie, de zorg voor de mensen die hebben bijgedragen aan en nog steeds bijdragen aan de geschiedenis van de Groep, de steun aan lokale gemeenschappen, de promotie van een actieve levensstijl onder jongeren en de nauwe betrokkenheid bij duurzame landbouwpraktijken en de bescherming van het milieu.