Belangrijke cijfers

Groei van de Groep in 2018/2019

EEN WERELDWIJDE REALITEIT

De Ferrero Groep heeft de geconsolideerde jaarrekening, met een omzet van 11,4 miljard euro, goedgekeurd afgesloten op 31 augustus 2019.

Ferrero International S.A., moederbedrijf van de Ferrero Groep, heeft de jaarrekening van het boekjaar dat eindigde op 31 augustus 2019 goedgekeurd. Op die datum telde Ferrero International S.A. wereldwijd 104 bedrijven met 31 fabrieken. De producten van de Groep zijn rechtstreeks of door erkende distributeurs beschikbaar in meer dan 170 landen.

Ondanks de wereldwijde onzekerheden en de uitdagingen en trends voor de industrie, was de Groep in staat om in 2018/2019 de prestaties te versterken en bekrachtigen. De Ferrero Groep blijft investeren in haar iconische merken met behoud van een hoog operationeel resultaat en versterkt de interne R&D activiteiten.

De Groep, met de heer Giovanni Ferrero als uitvoerend voorzitter en de heer Lapo Civiletti als directeur, heeft het financiële jaar afgesloten met een geconsolideerde omzet van 11,4 miljard euro. Dat is een toename van 6,2% vergeleken met het vorige boekjaar, waarin een geconsolideerde omzet van 10,7 miljard euro is gerapporteerd.

De verkoop van afgewerkte producten steeg met bijna 6% voor de belangrijkste markten, voornamelijk aangedreven door Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

GOEDE PRODUCTEN, GOEDE RESULTATEN

De bijzonder positieve verkoopprestaties van NUTELLA®, Ferrero Rocher® en Kinder Bueno® zijn een van de redenen voor deze groei. De stijging van de netto-omzet was ook te danken aan de lancering van nieuwe producten zoals Nutella Biscuits® en Kinder Cards® in bepaalde markten.

In het boekjaar 2018/2019 bedroeg het gemiddelde personeelsbestand van de Groep 33.003 medewerkers, tegenover 31.748 medewerkers in 2017/2018. Het aantal werknemers op 31 augustus 2019 bedroeg 36.372, tegenover 35.146 op 31 augustus 2018.



VERBETERING EN GROEI

Voor het komende jaar zet de Groep haar investeringen voort in het verbeteren en uitbreiden van fabrieken en apparatuur, passend bij de ondernemers- en sociale toezeggingen uit de bedrijfsstrategie. De belangrijkste bedrijfsstrategieën hebben geleid tot voortdurende verbeteringen in de kwaliteit en concurrerend vermogen van het product portfolio, terwijl productversheid, voedselveiligheid en het milieu nauwlettend in de gaten worden gehouden. Dat blijven namelijk belangrijke verplichtingen voor de Ferrero Groep.

De Groep heeft zijn strategie voor technologische ontwikkeling voortgezet door zijn productiecapaciteit uit te breiden, met een totale investering van 663 miljoen euro. Van de totale kapitaalinvesteringen werd het grootste deel besteed aan materiële vaste activa ('580 miljoen), voornamelijk in de fabrieken in Italië, Duitsland, Polen, Canada, Frankrijk, België en het nieuwe hoofdkwartier in Luxemburg.

In juli 2019 voltooide de Ferrero Group de overname van bepaalde Kellogg's koekjesactiviteiten. De overname omvatte een sterke portefeuille van merken, zoals het iconische Keebler®-koekjesmerk, de beroemde Amos®-afhaalkoekjes, het hoogwaardige Mother's®-familie-koekjesmerk en Murray®-suikervrije koekjes, evenals Little Brownie Bakers®. 

In juli 2019 voltooide de Ferrero Groep ook de overname van het meerderheidsbelang van de Ice Cream Factory Comaker Group (ICFC), een Spaanse groep die actief is in de productie en distributie van private label-ijs, voornamelijk voor de retail- en foodservicesector.

De effecten van deze twee overnames zijn volledig weergegeven in de geconsolideerde balans per 31 augustus 2019, in overeenstemming met de geldende boekhoudkundige normen.