terug

2015-02-14

Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Cavaliere del lavoro (Ridder van de Arbeid) Michele Ferrero, de man achter de ontwikkeling van de Ferrero Groep, is op 89-jarige leeftijd overleden in zijn woning in Monaco. Zijn vrouw Maria Franca en zoon Giovanni, CEO van de Ferrero Groep, waren bij hem tot het allerlaatste moment. In de vestiging in Alba is er gelegenheid om de overledene een laatste groet te brengen. De begrafenisplechtigheid vindt plaats in de kathedraal van Alba.

Michele Ferrero heeft altijd blijk gegeven van uitzonderlijk talent. Hij combineerde avant-garde en passie, innovatie en traditie, en slaagde erin de behoeften van de consument te voorspellen en erop in te spelen door nieuwe producten te bedenken. Hij is de bedenker van de Ferrero-producten die bij consumenten overal ter wereld het meest in de smaak vallen: van Nutella tot Mon Chéri, van Tic Tac tot Ferrero Rocher en het hele Kinder-assortiment.

Dankzij zijn vernuft en onvermoeibare inspanningen is Ferrero vandaag een van de grootste zoetwarenfabrikanten ter wereld: de groep telt meer dan 34.000 werknemers in 53 landen, twintig fabrieken waarvan drie Sociale Ondernemingen in Afrika en Azië, en negen landbouwbedrijven.

In overeenstemming met de wens van Michele Ferrero werd in 1983 de Ferrero Foundation opgericht in Alba. Deze stichting wordt met veel talent en passie voorgezeten door zijn vrouw Maria Franca onder het motto 'Werken, Creëren, Doneren'. Ze heeft twee doelstellingen: de zorg voor voormalige werknemers van Ferrero en de bevordering van culturele en artistieke initiatieven (zoals de recente tentoonstelling van de schilder Felice Casorati, die door ongeveer 100.000 personen werd bezocht).

In 2005 richtte Michele de Sociale Ondernemingen van Ferrero op, die momenteel al actief zijn in India, Zuid-Afrika en Kameroen. Het zijn volwaardige bedrijven gebaseerd op ondernemerschap, maar met oog voor de maatschappij. Enerzijds streven ze ernaar banen te creëren in de minder bevoordeelde gebieden van opkomende landen en anderzijds voeren ze projecten en initiatieven uit voor de bevordering van het onderwijs en de gezondheid van kinderen in de gebieden waar de Ferrero-fabrieken zich bevinden.

Zijn zoon Giovanni, die al twintig jaar lang als CEO aan het hoofd staat van de Groep, zal deze functie blijven waarnemen en ernaar streven steeds ambitieuzere doelstellingen te behalen, waarbij hij de bezieling en maatschappelijke verbondenheid die zo kenmerkend zijn voor de hele Ferrero-familie, levend zal houden.

Over Ferrero Groep
Het familiebedrijf Ferrero begon haar succesverhaal in Alba (Italië) in 1946. Met meer dan 34.000 medewerkers en merken zoals Nutella, Ferrero Rocher, Tic Tac en Kinder Bueno, die verkocht worden in meer dan 160 landen, bekleedt Ferrero wereldwijd de 4e plaats op de markt van snoepgoed en chocolade.
Verse producten en hoge kwaliteit, zorgvuldige selectie van de beste grondstoffen, duurzame landbouwpraktijken, continu onderzoek en innovatie liggen onder meer aan de basis van het succes van Ferrero. Bovendien maakt sociale verantwoordelijkheid deel uit van het DNA van Ferrero. De Groep blijft daarom investeren in lokale gemeenschappen via de Ferrero Foundation, de Ferrero Social Enterprises en het Kinder+Sport programma. Die politiek wordt weerspiegeld in de visie van het bedrijf “Waarden delen om waarde te creëren”. www.ferrero.nl en www.ferrerocsr.com



>> Biografie Michele Ferrero

PERSCONTACT